חותמות והחתמות


חותמות הן חלק כייפי בעיצובי ארט ג'ורנל או כרטיסי ברכה וכד'. אני מתפתה לרכוש עוד ועוד בכל הזדמנות ובכל רכישה. החותמות הבסיסיות הן אלו עם טקסטורה או צורות גיאומטריות שונות, טקסט, תווי נגינה, מספרים וכד' בהן ניתן להשתמש בכל דף ויש את החותמות בעלות העיצוב המיוחד שיכול לשמש אתכם לנושא מסוים. Stamping (החתמות) היא דרך קלה להוסיף עיצובים צבעוניים לאמנות ה- scrapbooking, ארט ג'ורנל, כרטיסי ברכה ועוד. להחתמה טובה תצטרכו כמה כלים ועזרים ובפוסט זה תמצאו בוודאי את המוצרים המתאימים לכם.
*הפוסט עודכן ביוני 2020.


למדתי כמה דרכים שונות בהם ניתן להשתמש בחותמות ועוד, למדתי גם מתי אפשר לוותר על חותמות יקרות שהשימוש בהן מוגבל לפעמים בודדות. בד"כ כשאני ממש רוצה חותמת כזו אני מוצאת תמונה טובה שלה באינטרנט, מדפיסה והרי לכם החתמה. לדוגמא:
החותמת Buru מאתר Stampotique שממש אהבתי, אבל היה ברור לי שהיא מיועדת לנושא אחד שהתאים לי. אחרי שהדפסתי, גזרתי, צבעתי והדבקתי - זאת התוצאה.


נתחיל עם כלי עזר חובה להחתמה והוא  Stamp Acrylic Block, בלוק אקריליק ועזרים אחרים להחתמה.
מאחר ופרט לחותמות העץ, רוב החותמות מגיעות ללא ידית אחיזה, בלוק אקריליק הוא מוצר נחוץ מאוד. בלוק אקריליק מאפשר הצמדה של החותמת אליו, ומשמש כידית אחיזה בעת ההחתמה. הוא נמכר במגוון צורות, גדלים, עובי שונה וכד', אך כולם עושים את אותה עבודה. מומלץ לרכוש כמה גדלים, מוטב שיהיו בהם קווי רשת על מנת לדייק במיקום ההחתמה, וכדאי שהם יהיו עבים כי אז נוח יותר לאחוז בהם. זהו אחד המוצרים הנדרשים ביותר ולכן קל למצוא אותו ברשת (גם באלי אקספרס) ובמחירים שונים. לי באופן אישי יש מבחר בלוקים להחתמה, אבל אין צורך בכל אלה, לכן ממליצה לכם לבחור את אלה המתאימים לכם ולסוג היצירה שלכם. 
להלן הבלוקים שיש ברשותי ושאר כלי עזר להחתמה:
  • סט של 4 בלוקי אקריליק של FISKARS הם עבים, עם קווי רשת אשר רכשתי ב-Amazon. גודל הבלוקים בסט 2X2 ס"מ, 5X5 ס"מ, 7X7 ס"מ, 16X5 ס"מ.


  • בלוק של Dylusions - גדול, אינו עבה וגם ללא קווי רשת בו אני משתמשת כאשר יש לי חותמת גדולה או כשאני רוצה להטביע כמה חותמות יחד. אני אוהבת את הבלוק הזה בגלל שאפשר לעטר ולקשט איתו (בזכות הקו הגלי שבו). גודל הבלוק 12X22 ס"מ.




  • בלוק עגול בעל קצוות מעוקלים לאחיזה נוחה אותו רכשתי מאלי אקספרס בגודל 6X6 ס"מ.
  • סט של 5 בלוקים ללא קווי רשת מאלי אקספרס בגדלים 6X4 ס"מ, 5X5 ס"מ, 8X8 ס"מ, 10X15 ס"מ ובלוק עגול קטן 5X5 ס"מ.


  • בלוק קטן בגודל 8X5 ס"מ , עבה במיוחד ובעל קצוות מעוגלים וקווי רשת  של Scrapbook.com (מומלץ מאוד וניתן להשיג גם בגדלים נוספים) - Acrylic Stamp Block - Small ובלוק נוסף, גם הוא של אותו מותג, עגול וקטן   Acrylic Stamp Block - Mini Round.


  • בלוק Comfort Blocks - Large Long Rectangle של Gina K Designs מומלץ במיוחד להטבעת חותמות מילים. הבלוק בגודל 22X4 ס"מ (6 אינץ' על 1.5 אינץ') ומסומן בקווי רשת ומידות אינץ'.


  • בלוק מומלץ נוסף Round Stamping Block של Studio Katia בעל צורה עגולה עם שני קווי רשת החוצים אחד את השני.



  • Tonic Studios - Tim Holtz - Travel Stamp Platform אותה הפלטפורמה כמו הקודמת ברשימה, וזו בגודל 6X6 אינץ' והיא מעולה לאחסון בתיק נסיעות אם אתם נוהגים לקחת אתכם כלי יצירה בדרכים. גם לפלטפורמת החתמה זו יש תיק אחסון ייעודי (רכישה בנפרד).




  • Stamp Positioner הוא כלי מיוחד המאפשר הטבעת חותמות בצורה מדויקת וטוב לשימוש במידה ואין ברשותכם את הפלטפורמה של טים הולץ או WRMK ׁ(או MISTI הפופולרי). צפו בסרטון ההדרכה לשימוש במוצר.   

  • Stamp Mat and Paper Piercer הוא משטח מיוחד של המותג Sizzix עליו מניחים את הדף או הפרויקט שאתם עובדים עליו. כאשר אתם מחתימים, משטח זה גורם להטבעה להיות חדה וללא "פספוסי דיו" (לא חובה, אבל לגמרי מומלץ). יש למשטח שימושים נוספים, צפו בסרטון להמחשה.


סוגי החותמות ודיו:

Clear Stamps - חותמות שקופות
חותמות שקופות עשויות מחומר הדומה לסיליקון והן שקופות לחלוטין. בחותמות אלו עיצוב מוטבע עם גב דביק המאפשר הסרת החותמת, הדבקתה על גבי בלוק אקריליק והחתמה. החומר השקוף ממנו עשויות החותמות מאפשר לכם לראות דרכן את המיקום המדויק שבו תרצו להחתים.
חותמות שקופות מגיעות באריזות דקות ולכן גם נוח לשמור אותן במקום איחסון מינימלי ובעזרת כמה גדלים של בלוקים להשתמש בהן. חותמות אלו זולות יותר במחיר מחותמות מסוג אחר.
לשימוש בחותמות הללו צריך שיהיה בסיס (בלוק אקריליק) ואם הוא גדול דיו אפשר לשים עליו כמה חותמות יחד. בסיס החותמות צריך להיות נקי כדי שהחותמות יצמדו אליו. במידה והחותמות לא נצמדות אליו יש לנקות עם מים וסבון או מגבון לח.

Cling Mounted Rubber Stamp - חותמות גומי
חותמות גומי ניתנות אף הן להצמדה על גבי בלוק אקריליק, הן נשמרות לאורך זמן, אך הן אינן שקופות ולכן קשה יותר לדייק במיקום ההטבעה. קווי העיצוב בחותמות אלו ברורים יותר והן יכולות לשמש לטכניקות שונות הכוללות שימוש במדיומים שונים, צבעים ואבקות הבלטה (על כל אלה עוד אכתוב).

חותמות עץ
חותמות עץ יכולות להיות חותמות סיליקון או גומי אך אין מודבקות למשטח אחיזה קבוע העשוי מעץ. הן יציבות יותר בהחתמה אך תופסות מקום רב באיחסון. אני באופן אישי לא ממש אוהבת אותן ומחזיקה ברשותי מעט מאוד מהן, כאשר את רובן רכשתי מאלי-אקספרס בגלל מחירן הנמוך.

ולא נשכח את החותמות שכולנו מכירים עם ידית אחיזה רגילה אשר בתחום האמנותי כמעט ולא תמצאו להן זכר (אולי חותמת תאריכון כדי לציין את תאריכי דפי הג'ורנל שלכם).

חותמות יכולות להגיע כחותמת בודדת או כסט הכולל מספר חותמות באותו נושא (כמו פרחים, עלים, ציפורים וכד').
הקפידו לנקות את החותמות לאחר כל שימוש עם מגבון לח (מגבונים זולים וטובים תמצאו בביוטיקר).

דיו לחותמות
כאשר אתם רוכשים דיו (כריות דיו) רצוי שיהיה רשום עליו acid free. אל תתפתו לרכוש כריות דיו מאלי-אקספרס, הם מאוד נוזליים ואינם מתייבשים מהר.
דיו Distress Ink מומלץ למראה ריאליסטי וקיימים צבעים רבים כולל מטאליים. מומלץ לרכוש בפעם הראשונה את כריות הדיו הקטנות, הללו נמכרות בבודדים או באריזות משתלמות של 4 צבעים שונים. גם המרקרים של המותג יכולים לשמש כדיו לחותמות.
כדאי שיהיו לכם כריות דיו עמיד למים בצבע שחור וצבע חום, והטובים ביותר הם של Archival Ink ו- StazOn (הדיו היחידי שניתן להחתים איתו על כל חומר שהוא כמו עץ, מתכת, שקפים וכד').
חותמות ממותגות אחרות שכדאי להכיר הן ColorBox ,Memento, חותמת שקופה ודביקה המשמשת להבלטה של VersaMark (על כך בסקירה נפרדת).
לכל כרית דיו שתרכשו קיים גם דיו מילוי לרכישה, אז אל תזרקו את כריות הדיו שיתייבשו.

סקירות על חותמות שרכשתי תוכלו לקרוא - כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק וב- Pinterest.